söndag 18 juli 2010

Flickr och Creative Commons-licenser

Flickr är ett stort webbaserat bilddelningsverktyg som använder sig av Creative Commons-licenser. Detta gör det lätt att där hitta bilder som man vet att man får använda på ett lagligt sätt. Det är också lätt att styra över hur ens egna bilder får användas. När man lägger upp sina bilder på Flickr väljer man nämligen licenser och synlighetsinställningar för bilderna. Gör man inga aktiva inställningar, får bilderna automatiskt det starkaste skyddet - vilket är intressant att jämföra med Facebook där man automatiskt får det svagaste skyddet om man inte aktivt går in och kryssar i en massa rutor.

Flickr är smidigt och lätt att använda och det samarbetar bra med andra webbaserade verktyg. Till exempel använder jag mina bilder på mina egna bloggar, såväl i form av bildgallerier resp bildspel som i blogginlägg. Jag har också kopplat Flickr och Facebook till mitt animoto-konto och kan på så vis göra enkla musikvideors av mina bilder.

Jag delar med mig av mina bilder till vänner och bekanta, men också till dem som läser min blogg eller söker efter bilder på Flickr med CC-licenser. Detta har lett till att jag kommit att fundera en hel del över vilka bilder jag vill lägga upp. Vad är det egentligen jag vill använda Flickr till? Ska jag använda det för att visa privata bilder för släkt och vänner eller vill jag använda det för att visa upp bilder, som jag är särskilt stolt över, för vem som helst? Och ska de personer som är med på mina bilder vara igenkännbara? Är det till exempel ok att jag fotograferar min man och mina barn och lägger upp bilderna till allmän beskådan? Är det ok att lägga ut bilder på mina vänner?

Jag tycker att Flickr funkar bäst för bilder som jag särskilt gillar – bilder som inte bara är minnen utav trevliga händelser, utan som (ur mitt perspektiv ;-) är exempel på välkomponerade, snygga och/eller intressanta bilder. Hur gör du?

I min undervisning vill jag skapa tillfällen att diskutera sådana här frågor och min förhoppning är att eleverna ska ta ställning i frågan hur de vill göra med sina egna bilder.

4 kommentarer:

SK sa...

Jag tror att Flickr är en bra Web-sida, som är ganska bekvämt att använda. När jag delar med mig mina bilder, vet jag exakt om hur mina kompisar, som är på bilderna, bedömer mina handlingar. Och om jag inte skulle få veta deras respons, la jag aldrig upp bilder på nätet. Det är bra att ha lika tänkande kompisar för att vara säkert i att få ett själsligt medhåll av dem. Annars lägger man upp bilder med helt olika syfte.
Nu har jag en annan fråga till alla. Hur löser ni problemet med spam i så fall? Man brukar registrera sig på so mycket som helst sidor och efteråt kommer massor av spam. Det är bra om man jobbar och kan registrera sin adress på jobbet, men om man inte gör det? Hur och vad gör du?

charlotta wasteson sa...

Jag har inte haft problem med spam. Kanske beror det på att jag har bra e-postprogram, att jag aldrig klickar på reklam eller gör några tester eller spel eller så har jag bara haft tur?

SK sa...

Kanske det sista. Jag plockar datorer själva och kan skilja åt olika mjukvaror samt skydda mig mot onödvändiga meddelande. Tack för svaret.

Ha det bra

charlotta wasteson sa...

Wow! Så kunnig är inte jag! Jag får väl glädja mig åt att man kan ha tur då, för jag har ju också skapat massor av konton överallt nu ...
:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...