måndag 26 juli 2010

Några erfarenheter av lärplattformar

På flera kurser jag läst har man använt It´s learning och jag har gått olika kurser med hjälp av Blackboard, Moodle, Bilda och Ning. I den kommun som jag arbetar i, har man valt att använda Unikum på såväl grundskolan som gymnasiet.

It´s learning är ett bra verktyg för diskussioner. Eleverna kan till exempel själva starta trådar. Man kan redigera sina diskussionsinlägg i en kvart eller något liknande. Sedan blir de permanenta. Det tycker jag är ett bra system. På Unikum kan jag gå tillbaka i mina trådar och ändra vad jag skrivit långt efter att jag skrivit det (vilket kanske kan bli förvirrande och vanskligt under en pågående diskussion). Lärarna kan bygga kursplattformen efter hand och komplettera om det behövs. På så vis verkar verktyget mycket flexibelt. Problemet kommer när man ska redovisa direkt på plattformen. Då är det svårt att få texterna formaterade som man vill och det krånglar ofta när man vill lägga in bilder i sina texter. Att bifoga filer är inget problem, men visst är det skönt om de som vill läsa slipper ladda ner texterna först?! It´s learning lämpar sig dessutom mycket bra för kamratrespons (kurskamraterna kan lätt skriva kommentarer direkt i ens text) och processkrivning (du kan lämna in flera versioner och du och dina kurskamrater och lärare kan på så vis följa hela processen).

Blackboard, Moodle och Bilda har jag inte lika mycket erfarenhet av. De verkar fungera fint för diskussioner i trådar (som eleverna också kan starta själva) och för redovisning i form av bifogade filer. Hur texterna blir om man försöker lägga dem direkt i verktyget vet jag inte.


Ning är ett väldigt trevligt och lättarbetat verktyg, som tidigare var gratis och därmed borde ha varit mycket attraktivt för skolan, men nu när det kostar vet jag inte ... Själv är jag mycket förtjust i bloggar och tror att man gratis skulle kunna bygga upp en fin lärplattform med hjälp av flera bloggar på till exempel skolbloggen.se.

Vad gäller val av verktyg är min spontana känsla är att vi i gymnasieskolan bör snegla på hur de lärplattformar ser ut som man använder på olika högskolor.

1 kommentar:

b eric g sa...

det är nog riktigt att vi ska titta på högre utbildningars plattformar, särskilt när vi ska förbereda elever för det livet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...