onsdag 14 juli 2010

Jag lär mig mer om informationssökning

Jag ville se hur bra jag egentligen är på att söka material på databaser och Internet. Därför gick jag igenom materialet på KTH Biblioteket:

Informationssökningens när? var? hur?

Där fanns en hel del, för mig, nya begrepp. Hur var det för dig?

Vet du till exempel vad det innebär att göra en thesauruskontroll? Eller vad booleska operatorer och avståndsoperatorer är? Dessa har man stor nytta av att känna till!

Jag fick också lära mig mer om hur man använder sig av parenteser och olika fält när man gör avancerade sökningar och så passade jag på att göra testerna. Men ... vad nu?! Det står ju att testerna är interaktiva ... rättas de inte automatiskt? Hur får jag veta hur många rätt eller fel jag har? Har jag missat något?

Materialet var ambitiöst och väl utformat och jag lärde mig en hel del nya saker som jag kan ha nytta av. En miss är dock att övningarna kretsar kring Compendex, som är en databas som KTHs bibliotek inte längre prenumererar på och som vi därför inte kan komma åt att öva på längre. Det blir ett exempel på en död länk "som leder till webbsidor som försvunnit i cyberrymden likt slocknande stjärnor", som det så poetiskt står skrivet i en annan del av materialet.

Det är verkligen häftigt att vi gratis kan få tillgång till flera databaser via våra lånekort! Därmed har vi ännu större anledning att träna oss i att använda dessa fantastiska resurser!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...