söndag 11 mars 2012

Tips på presentationer om personliga lärplattformar

I dag vill jag tipsa om dessa två presentationer om hur man kan se på Webb 2.0, lärande, utbildning och personliga lärplattformar. Presentationerna hittade jag på Christinas blogg  via ett intressant inlägg som handlade om LMS (färdiga och slutna skolportaler i stil med Fronter och Unikum) och PLE (personliga lärplattformar som man skapar åt sig själv utifrån sina egna behov): http://christinas-tankar.blogspot.com/2012/01/uppgift-4-sammanfattning-och_14.html:
Personal Learning Environments
  • Om man, såsom jag, tror på att man lär sig mycket av att skriva eller berätta för andra om det man läst eller upplevt och 
  • om man, såsom jag, tror att man lär sig mycket i diskussioner och av att ta del av andra personers reaktioner på det som man gör, då passar Webb 2.0-verktygen in i skolvardagen, såsom handen i handsken.
Via sociala medier är det lätt att såväl sprida material som att delta i diskussioner kring materialen.

Jag skulle vilja ha det bästa från båda världarna: den strikta sorteringen, slutenheten och säkerheten i en LMS för personliga och mer känsliga uppgifter (till exempel frånvaro, omdömen och betyg) och öppenheten i PLE för materialet och processen (till exempel kursmaterialet, uppgifterna, redovisningarna, diskussionerna och responsen).

Hur vill du ha det?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...