tisdag 24 augusti 2010

Projektarbete i kursen LC100N - Digital kompetens på KTH

Redan i maj började jag skissa på en webbplats för mina kurser (Fröken Wastesons länksida) , men jag har inte hunnit börja använda den än. Än mindre har jag hunnit utvärdera den. Detta arbete vill jag fortsätta på.
Mitt projektarbete ska alltså bestå i att försöka ta reda på:
  • Vad kan man använda en sådan webbplats till?
  • Vilka fördelar och möjligheter finns med arbetssättet?
  • Vilka nackdelar, svårigheter och problem finns med det? Jag skulle här också vilja försöka komma med förslag på lösningar på problemen.
  • Vilka verktyg kan man välja? Blogg eller wiki eller något annat? Vad finns det för fördelar och nackdelar med olika lösningar?
  • Hur skulle man kunna organisera/strukturera webbplatsen? Varför ska man välja att göra så?
Projektet kommer inte i första hand att vara själva skapandet av webbplatsen (även om jag kommer att fortsätta jobba med den). Mitt övergripande mål kommer istället att vara att försöka ta reda på om fördelarna eller nackdelarna överväger: är det bra eller dåligt att skapa en sådan webbplats? Är det bra för mig? Är det bra för lärare generellt? Finns det lärare och elever som arbetssättet skulle kunna passa särskilt bra (eller dåligt) för? Till min hjälp kommer jag att ta kurslitteraturen (och annan litteratur), egna erfarenheter och mina elevers synpunkter.
Har ni gjort något liknande eller har ni tips på andra som gjort något liknande?

3 kommentarer:

Lars Larsson sa...

Tips sidan 17 i den här guiden (gratis) om publiceringsverktyg. http://webbstjarnan.se/resurser/utbildning/internetguider/fran-ide-till-faerdig-webbplats

charlotta wasteson sa...

Egentligen har jag redan bestämt mig - jag har testat olika verktyg och funnit att bloggen är nyckeln till framgång för mig ... men jag tänker jag skulle behöva lite litteraturreferenser också, så därför är ditt tips mycket välkommet. Jag har läst mycket av .SE:s material (bl.a. Skapa en webbplats med Wordpress), men jag tror inte att jag läst den guiden som du tipsar om - den måste jag kolla upp. Tack!

charlotta wasteson sa...

Såg den här länken i dag om val av verktyg (Blogg, Wiki eller Doc?) på Free Technology for Teachers:
http://www.freetech4teachers.com/2010/08/blog-wiki-or-doc-which-is-right-for-you.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+freetech4teachers%2FcGEY+%28Free+Technology+for+Teachers%29

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...