MENINGSBYGGNADEN
I slutet av boken Att skriva för barn (2003) av Andersson, Meldré, Nilsson och Orring får du mängder av konkreta tips på vad du ska tänka på när du skriver för barn.
Tipsen är mycket bra och passar även när du skriver för andra målgrupper. Därför vill jag passa på att sprida dem vidare här.
Den här gången kommer några råd kring meningsbyggnaden:
- Ändra eller stryk onödiga ord eller meningar. Istället för att skriva "Skriver man en mening som är överdrivet verbalt belastad, så ställer man ofta till ganska märkliga oredor i huvudet på läsaren" kan du till exempel skriva "Långa meningar med många ord kan förvirra läsaren."
- Slösa med punkt och spara på komma. Istället för att skriva "Hästar är starka djur som lätt drar saker som väger mer än de själva, och som inte verkar bli trötta alls trots att de jobbar hårt en hel dag." kan du till exempel skriva "Hästar är starka djur. De drar lätt saker som väger mer än de själva. De verkar ..." osv.
- Undvik inskjutna bisatser. Istället för "När man ska träna en katt att göra konster, vilket faktiskt inte är så svårt som det verkar, gäller det att vara lika snabb i tanken som katten, eller snabbare." kan du till exempel skriva "Att träna en katt att göra konster är inte så svårt som det verkar. Men man måste vara lika snabb i tanken som katten ..." osv.
- Undvik passiva satser. Istället för "Inbrottet upptäcktes av grannarna." kan du till exempel skriva "Grannarna upptäckte inbrottet."
Vill du läsa mer?
Här kan du läsa fler tips från samma bok:
Tänk på läsaren när du väljer dina ord (tips kring ordval)
och det här är boken i sin helhet:
Ami Andersson, Helena Meldré, Ulf Nilsson & Anna Orring, 2003, Att skriva för barn, Ordfront, Stockholm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar