onsdag 15 december 2010

Skapa egna lärresurser

厨师3D小人高清图片Ibland känner du kanske att du vill samla det material som du arbetat fram inom ett område. De läromedel som du då skapar passar fint att lägga på webben, så att elever som missat lektionen eller som vill repetera kan ta del av det.

En annan viktig fördel med att lägga materialet på nätet, är att du så enkelt kan dela med dig av viktiga länkar till vidareläsning. Du kan också enkelt skapa "multimedia" genom att sprida intressanta och viktiga bilder, filmer och radioprogram som har med ditt ämne att göra.

Som tur är behöver du inte skapa alla bilder, filmer och radioprogram själv, utan det finns massor av färdigt material på nätet. Dessa kan du länka till eller bädda in på din webbplats. I menyraden som finns under rubriken "Öppna lärresurser" får du flera tips på ställen där du kan hitta bra material.

加油打气3D小人高清图片Själv tror jag mycket på att kombinera flera medier på ett och samma ställe. En del saker passar bäst i form av text, annat blir tydligare i form av en bild eller en skärminspelning (med eller utan ljud), ytterligare andra saker passar bäst i form av en ljudfil eller en film. De olika medierna kompletterar varandra!

Internetkunskap.se är ett exempel på ett läromedel där man konsekvent valt att kombinera text och film. I filmerna redogör Internetkunskap.se för de fakta och kunskaper som de vill lära ut. I de kompletterande texterna berättar de vilka som har gjort filmerna och vad filmerna tar upp för frågor.

Texterna kan alltså användas som ett slags innehållsdeklaration, men ibland kanske du hellre vill skriva frågor till den film som du har valt ut eller en sammanfattning av informationen i den. Jag tycker att kombinationen text och film fungerar mycket bra, men jag vill tillägga att man lika gärna kan kombinera text med bild, bildspel, skärminspelningar och ljudfiler. Dina syften, förutsättningar (i form av kunskaper och tillgång till teknik) och material avgör vilket verktyg som passar bäst.

书呆子3D小人高清图片-1_zcool.com.cnEtt konkret exempel på vad man kan göra är ett informationsmaterial och uppgifter inom språkvetenskap (om du följer länken kan du se ett anspråkslöst förslag på hur det kan se ut). I läromedlet har jag använt mig av text, bild, länkar och ett litet självrättande test som eleverna själva kan ta för att kolla sina kunskaper i ämnet. Bilderna till läromedlet har jag hittat via Wikipedia och på Wikimedia Commons. Testet har jag gjort på Testmoz.

Bilderna som jag använt till det här inlägget är alla skapade av 姒儿喵喵 och hämtade från flickr. Jag har kunnat använda bilderna helt fritt därför att de ligger under licensen Creative Commons (by, sa). Det innebär att det räcker att jag talar om vem som har skapat bilderna och att jag sprider dem under samma licens.

1 kommentar:

Miia sa...

Vilka fina 3D-bilder 姒儿喵喵 har! Tack för tipset :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...