söndag 19 december 2010

Testa din lärstil på Skolverkets webbplats


Testa vilken lärstil du har på Skolverkets sida Utbildningsinfo.se:
http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/123/a/118

Min tolvårige son gjorde testet och fick följande svar:
Prövaren 14%     Idégivaren 19%
Sammanställaren 38 % Förklararen 28 %


Min 10-åriga son fick följande resultat:
Prövaren 35%    Idégivaren 10%
Sammanställaren 30% Förklararen 25%


För att beskriva lite mer vad det här med lärstilar handlar om, skriver man på webbplatsen följande förklaring:


Konkreta upplevelser
Exempel: Delta i ett studiebesök där du får känna på saker, eller vara med om att sätta upp en teaterpjäs.
Reflektera & observera
Exempel: Titta på en karta och fundera över hur människor lever i det område som kartan visar, eller titta på en film och fundera över dess budskap.
Abstrakt tänkande
Exempel: Fundera över hur en teori om lärstilar egentligen fungerar, eller försöka förstå varför ett äpple faller mot jorden.
Aktivt experimenterande
Exempel: Lära sig cykla genom att försöka själv, eller få ett problem beskrivet som du ska lösa själv.
Jag förstår inte riktigt. Alla lär sig väl lättast att cykla genom att just cykla, medan till exempel historia är lättare att lära sig genom att man förklarar och diskuterar hur saker och ting hänger ihop. Oftast är det dessutom allra bäst om man kan kombinera flera olika sätt att illustrera något och att arbeta med ett material (de olika sätten förstärker varandra) genom att till exempel läsa, lyssna, reflektera, jämföra, generalisera, konkretisera, diskutera, skriva, tala, pröva ... 


På Skolverkets webbplats skriver man: 
"Denna beskrivning är väldigt förenklad. Gör gärna om övningen om du inte känner att den stämmer." 
Ja, jag håller med, den är väldigt förenklad, men om man nu ska göra om testet tills dess att man tycker att det stämmer, då är det väl inte särskilt bra? 

Och vad tycker du om den här frågan: 

"Du lär dig lättast genom...

Markera hur väl dessa påståenden stämmer in på dig.
...att slippa passiva föreläsningar
 Ja  Nej  Kanske"
En lite ledande fråga kanske?

Så här beskriver Skolverkets webbplats de olika lärstilarna:
Prövaren vill arbeta praktiskt med konkreta uppgifter.
Idégivaren vill ha en personlig och känslomässig koppling till det som ska läras.
Sammanställaren är inriktad på analys och logiskt tänkande för att lösa uppgifter.
Förklararen föredrar att få instruktioner istället för att pröva själv.
Visst är mina söner olika och gillar att jobba på lite olika sätt, men vad skulle de själva eller deras lärare kunna använda ovanstående information till? 
Mitt intryck är att testet är ganska oanvändbart. Vad tycker du?

2 kommentarer:

Linn sa...

Hej!
Jag har också gjort ett sådant test och blev jättemycket prövare http://enperfektlektion.blogspot.com/2010/11/att-designa-en-personlig-larmiljo.html
Jag tolkar det som att det är viktigt som lärare att vara öppen för att elever kan behöva olika ingångar till ett ämne för att få lust att lära. Jag personligen skulle fullkomligt tappa lusten att lära mig cykla om jag skulle börja med att läsa en instruktionsbok/manual. Jag vill bara ha uppgiften och sedan testa själv utan att någon instruerar mig. Andra vill det mera strukturerat med en genomgång först, kanske en diskussion och därefter det praktiska.
Jag tror alltså att på ge olika elever olika sätt att börja.

charlotta wasteson sa...

Vad spännande att läsa att du har haft nytta av att göra ett liknande test. Nu måste jag ge lärstils-tankarna fler chanser! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...