måndag 27 december 2010

Tekniska lösningar vid webbseminarier

Har du varit sugen på att delta vid något webbaserat seminarium, men inte vetat vad som krävs av din dator för att du ska kunna vara med?


Här kommer två exempel på webbseminarier:
  • I november hölls ett om lärarens förändrade roll. Seminariet anordnades av nätverket Dela! Du kan titta på seminariet här: Del 1 och del 2
  • Det andra exemplet är från december och handlar om Öppna lärresurser. Det var i samband med detta seminarium som jag fick de instruktioner som jag delar med mig av nedan. (Här kan du hitta bra länkar om du vill se delar av detta seminarium i efterhand: http://cwasteson.blogspot.com/2010/12/bra-material-for-dig-som-ar-intresserad.html)
Jämför gärna din dators programvaror och din internetuppkoppling med dessa, så vet du om du är redo nästa gång chansen ges:

"För alla som deltar via nätet 
Till webbmötet använder vi Adobe Connect. Du får en länk som leder dig till det virtuella rummet för seminariet.  

För ett möte i den här storleken behöver du som deltagare:
· Använda en någorlunda ny dator (nyare än 3 år) med ljud
· Ha datorn uppkopplad via en fast internetförbindelse, dvs. mobilt bredband och trådlös uppkoppling kommer inte att fungera tillfredsställande
· Bandbredden måste vara minst 2 MB/s (ta emot) (kan man testa på www.bredbandskollen.se, se även de utmärkta filmerna där under åtgärdsguide om att uppnå maximalt mätresultat, vilket är en viktig förutsättning för bra webbmöten)
· Ha helst andra program avstängda  
Du kan dessutom kontrollera om du har flashplayer installerad och inga brandväggar som stör om du testar följande länk http://korta.nu/connecttest. Det finns också ett hastighetstest där för ditt bredband (den på bredbandskollen är dock mer exakt). Add-in (steg 4 i testet) är inte nödvändigt men när du ändå testar så kan det vara OK att installera det för andra möten där du behöver dela dokument etc.


Du kommer att kunna skriva i chatten och på så vis bidra med dina erfarenheter och frågor. Förmodligen är det en bra idé att skriva kortfattat. Med många chattare i samma rum kan det bli svårt att följa annars." 

Du kan välja att bara lyssna på vad föreläsarna säger och vad de visar på sina skärmar. Men du kan också läsa och delta i chatten. 


Många sådan här webbseminarier spelas in och tillgängliga efteråt. Även dina eventuella chattbidrag blir en del av inspelningen. Det kan vara bra att tänka på så att man inte blir "för personlig" eller informell i chatten. (Jag tycker själv att det är lätt att frestas bli lite privat när man hittar kompisar i chattforumet ...) Om tekniken hos dig inte skulle fungera, så kan inspelningen innebära en möjlighet att ta del av seminariet i efterhand.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...