torsdag 16 september 2010

Elever kan bli "digitala infödingar" först när de producerar och distribuerar eget material

Jag fortsätter på spåret om filmen The 21:st Century Learners av Mac Arthur's Foundation med John Seeley Brown, Nichole Pinkard, Mimi Ito, Katie Salen och Henry Jenkins: 



I filmen säger Nichole Pinkard att barn i dag inte växer upp som "digitala infödingar", vilket man ofta hör andra debattörer påstå. Barnen växer upp till självklara mediakonsumenter, men det är inte alls lika självklart att de blir producenter. För att barn och ungdomar ska vilja och kunna bidra med ett eget innehåll, måste de få inspiration och stöd från föräldrar, lärare, kompisar eller datorprogram.

Detta håller jag verkligen med om. Det räcker inte att vi tränar eleverna i att ta del av och analysera andras texter, filmer, bilder och ljud. Om eleverna ska kunna bli så kallade "digitala infödingar", krävs det även att de lär sig att producera och distribuera eget material.

Vilka färdigheter och kunskaper tycker du att man bör ha för att kunna kalla sig "digitalt kompetent"? Hur kan vi bäst träna våra elever i detta?

1 kommentar:

Lars Larsson sa...

Håller helt med dig. Marc Prensky missar att "Digital Natives" är en förvärvad färdighet som nämns i ovan klipp. Det gör att dagens barn blir "Digital Tourists" när nya miljöer blir tillgängliga på marknaden som tidigare bara fanns i labben. Men inlärningströskeln är mindre för de som är aktiva i dagens teknik.

Exempel, nu när "Move"-tekniken släppts för PS3 är nya användare turister, medan inlärningströskeln är låg för tidigare användare av Wii spelkonsoll.

Att vara en digital inföding är en färskvara, därför känns beteckningen fel. Men som vanlig student är det lite svårt att argumentera mot ett populärt begrepp ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...