onsdag 22 september 2010

Uppsatser.se

I dag är det allt vanligare att studenter väljer att lägga ut sina arbeten på nätet för att på så vis göra reklam för sig själva och skapa diskussion och uppmärksamhet kring sina arbeten. Detta kan de senare ha nytta av, när de till exempel söker jobb eller stipendier.

Här är exempel på en svensk sida för akademiskt skrivande och uppsatser: Uppsatser.se och en engelskspråkig: Student Pulse.















Troligtvis har många av våra elever till en början mest nytta av att hitta inspiration och material på den här typen av sidor. Men så småningom är de kanske redo för att bidra själva?!

Posted by Picasa

5 kommentarer:

IngridJ sa...

Tack för alla dina tips! Jag lär mig mycket av att följa din blogg.

Undrar hur du gör för att få en bild av en webbsida i bloggen? Kan du lära mig?

charlotta wasteson sa...

Vad rart av dig att skriva så! Jag blev jätteglad, för det är ju så bloggen är tänkt: att vi ska inspirera och lära av varandra.

Jag kan göra ett inlägg om det i nästa vecka. Men till dig vill jag redan nu tipsa om att jag kommit på ett jätteenkelt och smidigt sätt: jag startar Picasa, går till sidan som jag vill kopiera, trycker på print screen, då kan jag få upp bilden direkt i Picasa och jag väljer direkt att lägga in den i ett blogginlägg (det valet finns i menyn under bilden i bildredigeringsdelen av programmet). Sedan är det bara att lägga till texten och publicera.

Lycka till!

Erika sa...

Håller med Ingrid! Började kursen nu i september och håller som bäst på att bekanta mig med allas bloggar. Blir imponerad av allt du hittar - kommer säkert återkomma med frågor :-)

Lars Larsson sa...

Tips om att ta bild på en hemsida. Använd webbläsaren Firefox och installera gratistillägget "Screengrab". Då läggs det till en knapp längst ner i högra hörnet. Gör det enkelt att spara ner bilden för en hel hemsida som annars är svårt med Printscreen. :)

charlotta wasteson sa...

Vilket bra tips! Tack!

Jag gillar alla sätt utom Print Screen tillsammans med Paint (för Paint har jag aldrig förstått mig på och alltid avskytt)!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...