lördag 4 september 2010

Läs och rys!

Retar du dig också på "feliga ord" och avigheter?

Här kommer ett tips om en sida med "feliga ord": http://home.swipnet.se/emos/feligaord.htm

Så här beskriver "Mia Olsson" sin sida:
"Något som jag lagt märke till är att människor ofta uttalar ord fel, vilket jag finner OTROLIGT irriterande! Vissa ord verkar vara omöjliga att uttala, eftersom större delen av dem som jag träffar uttalar ordet(n) fel... T.ex "interjuva", eller "pogram"... Jag uttalar säkert också vissa ord fel, men det är däremot inget som jag lagt märke till! :-) Ta det här med en nypa salt, listan är till bara på skoj. Jag VET att många ord är dialektala, och jag använder många av dem själv, trots att jag vet att uttalet är fel."


Och här kommer ett tips om tankevurpor, avigheter, språkfel och grodor på bl.a. reklampelare, löpsedlar och i tidningar och tidskrifter: http://www.avigsidan.com/ 
Sidan beskrivs så här:
"På de här sidorna har vi samlat avigheter i många år. Det handlar om aviga språkligheter, felöversättningar, roliga uttryck och mycket annat." 
Här kommer sidans färskaste avigheter (från 3 september 2010):
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt001.html 

Läs, känn igen dig, förskräcks och rys!

5 kommentarer:

Livia Olfar sa...

Oj Charlotta,
jag känner mig som en liten sak! Oavsett hur mycket jag vill anstränga mig blir jag, som utlänning aldrig en svensk!

b eric g sa...

du har just förgyllt min sambos dag. hon är lingvist och skrattar, jag är dyslektiker och försöker skratta jag oxå... tack i alla fall.

charlotta wasteson sa...

;-)

Livia Olfar sa...

Oj, jag känner att jag måste be om ursäkt.
Min korta inlägg kan misuppfattas.

Givitvis det jag skrev i mitt förra inlägg säger mycket mera om mig själv än om ditt jobb. Det är jag som känner mig otillräcklig.

Språket är dynamisk och den förändras hela tiden, men det är bra att man värnar om det som är grundläggande. Jag tycker om att veta vad som är rätt och att det finns regler som man kan förhålla sig till annars blir det kaos i språklåda.

Här är det jag skulle ha skrivit istället:
" Hej Charlotta och tack för dina ovärderliga länktips. Jag kämpar med min svenska hela tiden och vid väldig formella sammanhang känner jag att jag inte vågar uttala mig på grund av det.

Som tur är jag omringad av personer som inte bryr sig så mycket. En av mina kollegor samlar min blunder i en bok och vi skrattar så att vi baxnar när vi läser igenom den. Som sagt det är bara jag som känner att jag måste utrycka mig felfritt. Jag önskar jag hade fått en lärare som dig! Skriv/sänd gärna flera länkar!"

charlotta wasteson sa...

Tack för dina kommentarer! De bidrar till att hålla bloggen vid liv! Det är mycket roligare att skriva när någon reagerar på det man skriver, när det kan bli en dialog!

Vi kämpar alla med våra språk! Vi blir ju aldrig fullärda, utan kan alltid lära oss att uttrycka oss ännu smidigare och elegantare och ibland kan det gå lite för snabbt. Det är nackdelen med kommentarsfunktionen. När man väl har publicerat kan man inte gå in och ändra utan att radera hela inlägget. Jag hade gärna fått i alla fall 15 min på mig att kunna gå in och redigera ...

Jag tycker att du klarar dig fint och att det är underbart när man ibland kan skratta åt sina egna tillkortakommanden också! Allt är inte på blodigt allvar och det är fint att kunna bjuda på sig själv!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...