måndag 6 september 2010

"Får man äta glass här?" frågar sig fotografen

Känner du till vilka regler som gäller när man blir fotograferad eller själv fotograferar på allmänna platser?

Jag har länge känt mig osäker kring detta. Beroende på vem man frågar får man olika svar. Därför blev jag glad över att hitta denna film, gjord av Mattias Karlsson på Moderskeppet med hjälp av Stefan Ohlsson och Göran Segeholm:



"Får jag äta glass här?" kan man alltså fråga sig om man känner sig osäker på om man är på en allmän plats. ;-)

Om svaret är ja, så är det bara att fotografera.

Att sedan lägga upp sina bilder på Internet också lagligt, bara bilderna inte är kränkande eller används i reklam för kommersiella produkter.

Ordningsvakter och poliser har inte rätt att begära att du raderar bilder från ditt minneskort. Privatpersoner som kommit med på bild har det inte heller. Detta är bra att känna till. Om någon skulle hävda något annat, så kan du stå på dig.

Ibland kan det vara lagligt, men ändå olämpligt att fotografera: till exempel när man står allmän plats och tittar in på en dagislekplats eller in i ett hus. Du vill kanske också försöka ta hänsyn till personer som aktivt hävdar att de absolut inte vill vara med på bild.

Det låter drastiskt, men enda sättet att slippa vara med på bild är alltså att gömma sig.

(Observera att det kan gälla andra regler på icke-offentliga platser. Vilka regler som gäller där avgörs av chefen på respektive ställe.)

4 kommentarer:

Linn sa...

Ja, jag trodde länge att fotografen måste be om lov innan publicering, men nej. Nu i veckan skulle elever prova och beställa studentmössor. Jag trodde att det var ett skämt först men företaget erbjuder alltså studentmössor med dold, inbyggd kamera som kan smygfilma hela studentfirandet. Hm..Måste blogga om det..

charlotta wasteson sa...

Jisses! Har det redan blivit så illa?
Vad ska man ha filmmaterialet till?
Kan det vara oroliga föräldrar som kräver att få insyn i vad som sker under denna kväll? ;-)

b eric g sa...

FRA är nära...

Lars Larsson sa...

Mycket bra klipp. Lagt till den i min YouTube-lista.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...