lördag 25 september 2010

Plikterna först, men sedan månadens tävling på Webbstjärnan

Jag har anmält mig till Webbstjärnans tävling.Och nu kikar jag på månadens tävling för september. Det är en bra övning som går ut på att jag ska tänka igenom vad jag har för syfte med min webbplats och vilka jag vänder mig till:















"I september handlar Månadens tävling om att skriva den bästa projektbeskrivningen. Ta chansen att beskriva din hemsida på ett intresseväckande och kreativt sätt för att locka fler besökare.
Beskriv ditt webbprojekt med hjälp av cirka 100 ord. Tänk på att beskrivningen når potentiella läsare och ska locka din målgrupp att besöka din webbplats, samt ge allmänheten en bild av vad din hemsida kretsar kring.
Att tänka på när du beskriver ditt webbprojekt:
  • Vilket ämne ska webbplatsen handla om?
  • Vilket är syftet med webbplatsen?
  • Vilka är målgruppen?
  • Vad ska min webbplats ha för material?
  • Ska jag använda mig av en blogg?
  • Vad kommer skilja min webbplats från alla andra?/ varför ska man besöka just min hemsida?
Tänk även på att avgränsa din idé för att lättare kunna utföra den på ett bra sätt."

Nu gäller det att ta itu med uppgiften. Jag är klar över vad jag vill skriva. Frågan är hur jag ska skriva det. Däri ligger i dag min största utmaning.

Men plikterna kallar. Först måste jag ge respons på mina elevers uppgifter. De har skrivit diskussionsinlägg på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar och de är väldigt läsvärda. Gå gärna in och kolla och om något inlägg intresserar dig och om du känner dig diskussionslysten så gå gärna in och kommentera!

Syftet med bloggen är att de ska träna sig i att uttrycka sig så att deras texter kan förstås och intressera en bred allmänhet (och inte bara deras fröken och klasskamrater). Jag är övertygad om:

  • Att bli läst höjer motivationen! 
  • Att få kommentarer skärper tanken och engagemanget!
Tack för hjälpen!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

b eric g sa...

du är så aktiv att jag blir lite avundsjuk.

charlotta wasteson sa...

Kämpa på, kämpa på! Vi har långan väg att gå! ♪ ♫

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...