onsdag 29 september 2010

Kommentarernas betydelse

Kommentarsfunktionen är viktig!

Genom kommentarerna kan vi som skriver få veta att vi blir lästa och förstådda. Genom kommentarerna kan vi dessutom få igång ett utbyte och diskussioner.

Besöksstatistik säger så lite om vad folk verkligen gör på sidan och även om den kan uppmuntra eller nedslå skribenten så är personlig respons mycket mer motiverande.

Så ofta jag kan, skriver jag därför kommentarer på de inlägg som jag läser. Genom att kommentera på andras bloggar, hoppas jag dessutom inspirera andra att göra likadant.

Ett stort tack till dig som då och då skriver kommentarer på min blogg! Jag lär mig mycket av att läsa dina reaktioner på det jag skriver om. Jag får nya perspektiv och värdefulla tips. Stort tack!

För några dagar sedan fick jag en twitterkommentar i det här ämnet som både gjorde mig jätteglad och lite ledsen: "@cwaste kommenterade i din blogg om profilbilderna men kunde in skicka det, jag tycker du har rätt och är from idag en follower av dig :)" Vad kul att bli läst och att bli bekräftad! :D Men vad tråkigt att inte kommentarsfunktionen funkade på ett enkelt och smidigt sätt! Vad kan det bero på? Är det för att hon inte kan uppfylla något av kriterierna: kommentera som google-konto, ... o.s.v. ... OpenID? Jag undrar om du har tips på hur man kan göra det lätt att kommentera på bloggen och ändå undvika spam och otidigheter?

Hur gör du? Brukar du kommentera? Är du intresserad av att läsa andras kommentarer? Blir du nyfiken och glad när någon kommenterar det som du själv har skrivit?

Bilden heter "Thank you for the push!" och  är tagen av mig i maj, 2010.

2 kommentarer:

Miia sa...

Då får jag tacka dig tillbaks för att läsa och kommentera min blogg :) Just under vår kurs är vi ju "tvungna" till detta, men det känns inte att jag numera kommenterar bara för att vi ska göra det. Jag brukar kommentera när jag vill säga något eller när inlägget väcker tankar eller idéer hos mig. Och alla läser vi ju samma kurs, så det blir lätt så. Jag tycker man får bra hjälp av andras tankar under kursen och i allmänhet inom IKT. Jag hoppas att vi alla fortsätter med att dela idéer och tankar kring IKT även efter kursen är slut.

charlotta wasteson sa...

Jag håller med dig och vill passa på att understryka hur häftigt och kul det är att vi forsätter att vara en del av kursen även efter att den är slut. På så vis kommer vi att successivt kunna bygga ett bestående nätverk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...