måndag 27 september 2010

Ögonkontaktens betydelse

Jag har lagt en tydlig bild på mig själv här på bloggen. Det har jag gjort därför att jag själv gillar att läsa texter med en tydlig avsändare. Min förhoppning är att du som läser detta ska känna att du på så vis får en mer personlig kontakt med mig som sändare och jag hoppas att det även ska göra det lättare för dig att kommentera mina texter: du vet ju vem du pratar med.

Av samma anledning använder jag samma tydliga profilbild när jag kommenterar andras inlägg. Jag vill att du ska veta vem det är som läser och tycker till kring dina texter. Jag tror att det bidrar till att skapa trygghet och en relation mellan den som skriver och den som kommenterar. På så vis blir det dessutom tydligare (lättare att upptäcka) att jag som bloggare respektive kommentator är en och samma person.

I samband med detta var det intressant att läsa vad Bodil Jönsson skriver om ögonkontaktens betydelse (Vi lär som vi lever, 2008, s 51-52). Hon berättar nämligen hur den till en början kraftigt begränsade bandbredden, ledde till att man tvingades prioritera vad man skulle lägga ut på nätet. Man valde då ögonkontakten och rösten som viktigaste förutsättningarna för att skapa kontakt. Detta har lett till att man på webbaserade kurser i dag använder sig av stillbilder på studenter och lärare så att man kan se dem som man ”pratar” med. Detta kompletterar man med ett par korta filmer.

Ja, det låter som om hennes resonemang stärker min tes! ;-)

Vad tycker du själv om användningen av profilbilder på nätet? Hjälper de till att skapa kontakt eller tycker du att de är överflödiga? Hur har du själv valt att göra?



3 kommentarer:

Linn sa...

Är absolut för profilbilder. Har aldrig fastnat för att vara en avatar eller alias på nätet. Trevligare att vara sig själv tycker jag.

Lars sa...

Jag tycker att det är trevligt att se hur personen man kommunicerar med ser ut, men jag måste erkänna att jag inte alltid lägger in profilbilder själv. Är t.ex. osäker om jag lagt in någon profilbild här i Blogger. Jag tror att jag blir tveksammare ju offentligare sammanhanget är. Profilbilder visar ju inte alltid heller hur personen ser ut eftersom de kan visa något annat än en porträttbild.
Dessutom kan man undra om integritetsaspekterna börjar tala för att man ska låta bli. Se t.ex. på Polarrose som utvecklar en applikation som kan användas för att koppla personer som man fotar med mobilen till Facebook- eller Bloggerkonton.

http://info.polarrose.com/solutions.php#recognizr

charlotta wasteson sa...

Tack för tipset! Det var verkligen att ta det där med digital igenkänning av ansikten ett steg längre. Tänk att man bara genom att man fotograferar någon så snabbt ska kunna få fram all aktivitet som personen ifråga har haft på nätet. Och det måste vara stor risk för att människor blir ihopblandade. Jag har till exempel prövat Picasas ansiktsigenkänning och den är bra, men inte särskilt träffsäker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...