fredag 17 september 2010

YouTube EDU

Har du prövat YouTube EDU?

Mitt intryck är att YouTube EDU(cation) är en guldgruva, där vem som helst gratis kan gräva guld.

Visst låter det för bra för att vara sant, men det är det inte. Det kallas öppna lärresurser (Open Educational Resources) och det är en genial ide! Alla vinner hela tiden! (Här kommer en länk till en intressant föreläsning om öppna lärresurser: Öppna lärresurser och det är därifrån jag fått tipset om bl.a. YouTube EDU.)


Allt material på YouTube EDU har granskats och godkänts av de ansvariga universiteten. Detta bör borga för en jämn och hög kvalitet.

Har du några erfarenheter av YouTube EDU? Vad tycker du? Har det varit bra material? Har du haft nytta av något som finns där?
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Marianne sa...

STORT TACK för tipset! Efter att jag läst ditt inlägg gick jag in på YouTube EDU och sökte på det vi håller på med i fysiken just nu. Hittade snabbt utmärkt material. Det där är ju annars ett problem att orka leta på nätet - och framförallt att hinna sovra bland allt man hittar.

charlotta wasteson sa...

Vad kul! Jag sökte också runt en del för jag ville hitta något bra som jag kunde använda i en grundgenomgång i retorik, men tyvärr hade jag inte lika bra tur den här gången.

Om du har ett tips på något bra digitalt material kring retorik så hör gärna av dig!

Linn sa...

Ja, det är verkligen hur bra som helst!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...