fredag 3 september 2010

Har du tips på verktyg för självrättande kortfrågor?

Jag läser just nu Vi lär som vi lever (2008) av Bodil Jönsson och det fick mig att vilja ta tag i en fråga som jag länge funderat över.

Under rubriken "Tekniken som lärare" beskriver Bodil Jönsson varför Wii Sport och liknande spel är så populära:

"Attraktiviteten ligger mindre i själva tillslagen och mer i att du hela tiden får återkoppling. Du kan se din valda rollfigur agera på skärmen (du följer alltså hela den avbildade processen), du får en resultatåterkoppling i poäng (och genom publikens jubel eller missnöje) och du får veta din position relaterad till dina tidigare insatser och andras."
(s 59f)

Jag tror att det ligger mycket i detta. Att speglas och få direkt respons på sina prestationer är oerhört motiverande. Det sporrar oss i vårt lärande. Denna erfarenhet skulle jag vilja dra mer nytta av i skolan.

Under rubriken "Datorns attraktionskraft" fortsätter Jönsson resonemanget:

"Belöning: Datorn visar direkt om du har blivit bättre. Det är en fantastisk belöning att klara något bättre i dag än i går. Också ett i övrigt aldrig så mediokert datorspel bygger på en kvantifiering av antalet rätt eller av erforderlig tid. Du kan därmed visa dig själv att du är bättre i dag än i går. Det händer något hela tiden, i omedelbar anslutning till att du gör något, och detta blir till en belöning i sig." (s 62f)

Jag skulle vilja utnyttja detta i skolan. Jag skulle snabbt, enkelt och regelbundet vilja låta eleverna testa sig för att ta reda på vad de kan, vad de har blivit bättre på och vad de behöver lära sig mer om.

Oftast får mina elever skriva längre, mer essäliknande uppgifter eller hålla muntliga anföranden (jag undervisar ju mest i svenska på gymnasiet), men bland testar jag även elevernas kunskaper i form av kortfrågor och svar. Dessa har jag sedan rättat för hand.

Sådana provdelar är ofta snabbrättade, men det är vanligt att jag även lagt till essäfrågor i slutet och de tar längre tid. Det har därför brukat dröja i alla fall några dagar innan eleverna har fått veta sina test- eller provresultat. Jönsson skriver: "Tidsrymden mellan en aktivitet och dess återkoppling bör alltid vara kort." och "för det direkta lärandet är en omedelbar återkoppling överlägsen" (s 61).

Min önskan är att jag ska hitta ett snabbt sätt att regelbundet kolla upp elevernas kunskaper, i form av ordförståelse, begreppskunskap, "har du hängt med på genomgången" o.s.v.-tester. Dessa snabba test skulle kunna likna enkäter, men ...
  • jag skulle vilja att de var "självrättande"/rättades automatiskt, så att eleven fick veta resultatet direkt.
  • Jag skulle också vilja att eleven fick veta vad det var som blev rätt resp fel.
  • Dessutom skulle jag vilja få in resultatet, så att jag kunde få en bild av hur mycket eleverna lärt sig eller redan kan.
Har du tips på hur detta skulle kunna gå till? Har du förslag på verktyg?

7 kommentarer:

Elisabeth Wulff Sahlén sa...

Intressanta och relevanta kommentarer om bekräftelse - detta komplexa fenomen som är så himla viktigt för våra studenter!

Har ni någon lärplattform på skolan? På sådana finns ofta möjlighet att göra olika typer av självrättande tester. På Blackboard kan man t ex också lägga in automatisk feedback i vissa svar eller ställa in det så att studenterna ser de rätta svaren när det skickat in sina svar. Blackboard sparar också resultaten så att du lätt kan se vad studenten svarat rätt/fel på.

Såna här små tester är jättebra att lägga in med jämna mellanrum och då skulle du kanske hinna med essäfrågorna lite bättre. Man kan ju t o m tänka sig att du gör en liten essäfråga och när studenten har svarat får han/hon se ett slags modell-svar som du gjort, så att stud. själv kan bedöma sitt eget svar utifrån det.

Om det finns något sånt här gratisverktyg känner jag tyvärr inte till, men det kanske någon annan gör?

charlotta wasteson sa...

Tack för tipset om Blackboard! Det är bra att känna till möjligheterna även om man inte har tillgång till verktygen!

Miia sa...

Hej Charlotta!
Jag började också läsa samma bok som du, men är osäker om jag ska fortsätta eller byta. Men jag kanske ska ge boken en chans till eftersom du verkar tycka att den är bra.

Lärplattform var precis min tanke också. Vi har på skolan PingPong, samma som Bilda. Där brukar jag skapa enkla tester på ordförståelse, grammatik och annat med hjälp av flervalsfrågor, "fylleri-övningar", ja-och nej osv. Eleverna får feedback direkt efter avslutat test och de kan se de rätta svaren eller/och göra om testet om jag som lärare tillåter det. Har ni inte en lärplattform på er skola, så tycker jag du kan försöka att pusha på att ni får en. Hos oss i Göteborg fungerar PingPong tillsammans med Skolplatsen, där vi för närvaro och både elever, lärare och föräldrar ska få tillgång till den.

/Miia

charlotta wasteson sa...

Vad bra att det verkar vara så enkelt där. Visst blir jag sugen! Jag vill också ha verktygen serverade! ;-) Det är ändå så mycket jobb att lära sig använda dem, utan att man för den skull dessutom ska behöva leta!

Samtidigt är jag lite kluven till de färdiga paketlösningarna, just därför att eleverna oftast inte har tillgång till verktygen själva.

Helst hade jag velat att alla verktyg jag använder mig av i undervisningen skulle vara verktyg som eleverna på så vis också får erfarenheter av, inspiration kring OCH tillgång till. På så vis skulle de få en digital kompetens som de verkligen kan ha nytta av i många olika situationer, även utanför skolans värld.

Och så vill jag uppmuntra dig att fortsätta med boken. Jag beundrar Bodil Jönsson jättemycket. Hon är både ovanligt klok, nytänkande och en skicklig retoriker. Jag läser och njuter!

Torun sa...

Jag kan rekommendera googleapps på www.google.se skapa ett konto där gratis så kan du göra kortsvarsformulär och klistra in i en blogg. Superbra! Helt riktigt att återkopplingen ska vara omedelbar för att eleverna ska bli motiverade. Det finns ju spel i olika ämnen på www.lumosity.com som fungerar iallafall i engelska o matematik.Men även andra spel finns på Annas burkar www.burkar.nu

charlotta wasteson sa...

Superstort tack! Det ska jag genast undersöka!

charlotta wasteson sa...

Förlåt att jag frågar så dumt, men syftar du på Google Docs formulär och i så fall kan jag väl inte återkoppla där. Däremot kan jag väl som du skriver ha som en fråga vad de heter och därmed veta vem som skrivit vad, men ... formuläret rättas väl inte heller ... Hmmm ... det är inte den funktionen du menar väl? Men jag hittar inte vad du kan tänkas mena. Har du prövat något verktyg av dem som du skulle kunna tänka dig att visa?

www.lumosity.com har jag inte testat men jag har kollat in det lite. Det verkar kul, men inte något jag kan använda till det som jag tänkt mig. Jag tipsade dock eleverna om det för ett tag sedan för jag tänker att det skulle kunna passa en del av dem (de är naturvetare).

Annas burkar var ett jättebra tips! Jag hade helt glömt bort dem. I det skafferiet finns nog en hel del att hämta; burkarna är bara lite svåra att hitta bland (eller det är nog snarare när man tagit sig in i någon av burkarna, d.v.s. ämnena som man inte hittar så lätt - fina bilder men inga presentationer). Men det ska jag ta mig tid till. Jag får väl smaka mig fram och välja ut de godaste och nyttigaste burkarna! ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...