söndag 16 januari 2011

Hur man kan använda bilder från Flickr

Jag lärde mig en strategi för hur man kan hantera källhänvisningar för bilder utav Kristina Alexandersson. Hon gör det bra och hon är en auktoritet på området, så jag började helt enkelt med att härma henne. Ta gärna en titt på hennes blogg för att hämta inspiration: http://www.kristinaalexanderson.se/!

För inte så länge sedan ändrade Flickr hur man kommer åt möjligheten att sprida bilder vidare. Nu loggar jag in på Flickr (det fungerar dock lika dant även om man inte är reg och inloggad), klickar på share ovanför en bild som har licensen CC, väljer Grab the HTML/BBCode, väljer storlek på bilden som jag vill ha (jag väljer oftast "small" eftersom den storleken passar bäst på min blogg) och sedan kopierar jag koden och lägger in den på bloggen (via html-läget), till exempel:

Rowan in December


Då får jag tyvärr ingen bildtext under bilden, men för man muspekaren över bilden så kan man läsa vad bilden heter, vem som har lagt upp den och att den ligger på Flickr. Klickar man på bilden så kommer man direkt till originalbilden på Flickr.

Smidigt eller hur?!

Jag tycker att det är rimligt god information och gillar direktkopplingen när man klickar på bilden. Vad tycker du?

3 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Vilket bra tips och tydlig instruktion på hur man snabbt och enkelt lägger in en bild på bloggen från Flickr. Kanonsmidigt tycker jag!
Den sprider jag vidare : )

Miia sa...

Toppen bra och verkar enkelt. Mycket lätt att verkligen ange upphovsmannen på detta sätt. Ska testa på min blogg. Tack för tipset!

Ingela sa...

Och det räknas som okej? Superbra! Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...