fredag 21 januari 2011

Lärandet ska stå i centrum

Tekniken öppnar upp mängder av nya möjligheter. Nya verktyg. Nya redovisningsformer. Nya kreativa lösningar. Det är frestande att lägga massor av tid på att upptäcka: att leta, testa och välja ut sina favoriter och vilja försöka få med sig så väl elever som kollegor på tåget. 
In thoughtsMen att lära sig nya saker tar tid. En del tycker att det räcker att de kan sitt e-postprogram, Word och Facebook. Det är svårt att väcka deras nyfikenhet och de tröttnar snabbt på dina idéer och förslag. Då bör du vara säker på vilka verktyg du tycker är verkligt viktiga ur ett pedagogiskt perspektiv och att du tror på dem så mycket att du kan stå emot trycket.

Roger och Birgitta Ellmin skriver i sin bok Att arbeta med portfolio (2003) att arbetet kring digitala uppgifter och portfolios har en tendens att kretsa kring tekniken istället för pedagogiken. 

Tekniken ska bara vara ett verktyg och bör inte stå i centrum för undervisningen. Istället är det elevernas utveckling, lärande och lärmiljöer man ska fokusera på. 

Visst låter det självklart, men det är inte så enkelt som det låter. Jag tycker att bloggverktyg såsom Blogger och Wordpress och verktyg för wikis som Wikispaces är mycket användarvänliga, men elever (och kollegor) som inte är så sugna på att skriva en massa och som inte ser att de kan ha nytta av verktygen utanför skolan - de tycker inte alls att det är lika lätt. Det beror inte på att jag är smartare eller mer teknisk, utan på att jag är mer motiverad.

Att lära sig nytt tar tid. Är det roligt och meningsfullt går tiden snabbt och uppgiften känns lätt. Känns det meningslöst och som ytterligare en uppgift ovanpå allt annat, så går tiden långsamt och det tar "evigheter" att lära sig det.

New HarddriveI boken påpekar Roger och Birgitta Ellmin att det är viktigt att lärare får ägna sig åt lärandet och inte behöver agera datatekniker. Jag håller med. Vi måste anpassa oss efter de förutsättningar vi har (Internetåtkomst, tillgång på datorer och projektorer, program som är tillräckligt användarvänliga för de som ska använda dem, etc), annars tar arbetet med tekniken för mycket tid från annat som är viktigt. Dessutom blir alla på så dåligt humör när tekniken strular.


2 kommentarer:

Gustav Borsgård sa...

Hej Charlotta!

Gustav Borsgård heter jag och läser till svensklärare vid Umeå Universitet. Jag är precis på väg att sjösätta mitt examensarbete, som jag tänkt skall beröra skolans syn på Hjalmar Söderberg.

Jag tycker att Söderbergs resa är intressant, från "ungdomens förförare" till den hyllade författare som nu förärats en staty utanför Kungliga biblioteket. Att det fortfarande (i högre grad än någonsin förut!) kommer parafraser och pastischer på hans verk, både i romanform och på scenen, verkar tyda på någonting. Dels att Hjalmar Söderberg har fått en upprättelse det senaste centenniet, dels att han böcker vidrör teman (dödshjälp, abort, etc. ) som framstår mycket aktuella även i dag.

Men för att kunna genomdriva detta arbete måste jag få tag i lärare som använder Hjalmar Söderberg i sin undervisning och få reda på hur och varför de gör detta. Annars har jag inte mycket att jobba med. Genom en googlesökning på "Hjalmar Söderberg i skolan" kom din blogg upp, även om jag inte kan hitta något specifikt inlägg som berör detta.

Jag undrar därför: har du/ brukar du använda dig av Hjalmar Söderbergs verk i din undervisningen? Ifall du gör det, undrar jag också om du skulle kunna vara behjälplig för någon form av intervju angående detta?

Du kan svara här i kommentarsfältet alt. på min mejl: borsgard@hotmail.com

Bästa hälsningar
Gustav Borsgård

charlotta wasteson sa...

Hej Gustav!
"Pälsen" är en underbar novell som jag ofta använder i undervisningen, men jag brukar inte låta klassen läsa något helt verk utav honom. Däremot väljer en del elever att fördjupa sig i någon av hans romaner eller göra ett författarporträtt av honom. Exempel på detta är: http://clarab.skolbloggen.se/ och http://cwastes.skolbloggen.se/2010/12/21/1900-talsforfattare-hjalmar-soderberg/
Tyvärr tror jag inte att du har så stor nytta av mig i din studie, men du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor. Lycka till med ditt projekt!
Vänliga hälsningar
Charlotta

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...