torsdag 5 januari 2012

Istället för kunskap fokuserade man på social fostran

I en intervju med Gunnar Ohrlander berättade Sixten Marklund, som var med och skapade enhets- och grundskolan, om den nya pedagogikens genomslag på 1960-talet:
"Man brukade på den tiden resonera så här, att det inte är så viktigt vad eleverna lär sig. Huvudsaken är att de är tillsammans och sitter i grupp." (Ohrlander Den gudarna älskar, 2009, s 167).
Hur hade man kunnat göra istället? Jo, man hade så klart kunnat fokusera på innehållet: att det inte är så viktigt hur eleverna lär sig, utan huvudsaken är vad de lär sig att vi kontrollerar att de verkligen gör det!

På samma linje berättade historieprofessor Hans-Albin Larsson att man på 70-talet upplevde problem med att elever skolkade och stökade i klasserna. Detta ledde till att skolpolitikerna
"ville föra in pedagogik från daghem och fritidshem i skolan och trodde att det skulle lugna eleverna och skapa en bättre studiemiljö." (Ohrlander Den gudarna älskar, 2009, s 117).
Var det en bra lösning eller vad borde man ha gjort istället?

Inga kommentarer:

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...