lördag 28 januari 2012

Nätverksträff för lärare och skolledare på Väsby Nya Gymnasium

I torsdags åkte jag och Kalle Westinson från Österlengymnasiet hela vägen till Upplands Väsby Nya Gymnasium för att få inspiration och lära känna kollegor som liksom vi vill utveckla skolan och undervisningen. Vi hade en otrolig tur. Vi kom tidigt för att hinna se oss omkring och ta en bit mat före eftermiddagens digra program och i matsalen på Messingen (så heter det alldeles nybyggda huset som skolan är inrymt i) råkade vi sätta oss bredvid en betydelsefull person med passerkort som efter lunchen mycket generöst tog sig tid att visa oss runt i huset och berätta om tankarna kring bygget.

 
DSC_1999Nätverksträffen inleddes med att Lars Lingman, som är rektor på Viktor Rydbergs samskola åk 7-9 och arbetar med Learnit24 hälsade oss, totalt ca 3o lärare och skolledare, välkomna och talade kring vad som krävs för framgång i skolutvecklingsarbetet:
  • skolledarengagemang,
  • gemensam pedagogisk vision som är lite utopisk,
  • att man sätter pedagogiken och inte tekniken i centrum,
  • kollegial samverkan,
  • imitation av lyckade exempel,
  • kultur av utvärderande av det som man försöker åstadkomma och
  • elevengagemang.
När du söker det goda hos andra, upptäcker du det goda hos dig själv.
Lingman gav oss också en idé om hur den närmsta framtiden kan komma att se ut utifrån The Horizon report k-12 edition:
  • om 1-2 år blir mobiler och molntjänster viktiga inom skolans värld, 
  • om 3-4 år "open content" (t ex Lektion.se) och dataspelsbaserat lärande (att försöka knycka de där tricken som motiverar, engagerar och håller kvar ungdomarna i spelen när man planerar sin undervisning) och 
  • om 5-6 års tid tros vi ha "personalized learning environments" (där varje elev har sin egen personliga och anpassade studiemiljö) och "learning analytics" (som innebär att man matar in och bearbetar data kring varje elev och sätter dem i samband med olika faktorer, för att på så vis kunna se vilka elever som har ökad risk att misslyckas och kunna sätta in resurser i god tid).
DSC_2002Vi fick dessutom se några kul och intressanta visualiseringar av stora informationsmängder. Jag sprider tipsen vidare för flera av dessa kan användas i undervisningen.

 
Ibland finns det så mycket information att mängden gör det svårt att få överblick. Då kan en bild göra sambanden mer tydliga.

 
Här kommer alltså några tips från Lingman:
Vilka länder som har störst problem med sin ekonomi:  http://pcuret.com/the_eurozone_bubble/
Flygtrafiken över USA producerad av AaronKoblin:  http://www.youtube.com/watch?v=ystkKXzt9Wk
DN:s visualisering av partiernas väljarsympatier:  www.dn.se/nyheter/politik/geografin-fargar-sveriges-politiska-landskap
Internettrafik i Egypten i samband med revolutionen, källa: Arbor Networks, grafik: Andreas Rolfer: (Jag hittade den tillsammans med en intressant artikel om hur den egyptiska regimen försökte stoppa revolutionen genom att hindra internettrafiken http://www.dn.se/nyheter/varlden/blackout-i-egypten--en-berattelse-om-nataktivism)

 
Här hittade jag fler tips på visualiseringar av stora datamängder:  http://www.webdesignerdepot.com/2009/06/50-great-examples-of-data-visualization/

 
DSC_2001

 
Avslutningsvis påpekade Lingman att det finns massor av bra verktyg på Internet, men att såväl vi som  våra elever, behöver emellanåt påminnas om att ...
Om du utnyttjar en tjänst du inte betalar för, så är du inte kunden utan varan.
I nästa inlägg kommer jag att referera vad skolans rektor, Birgitta Trolin, berättade om Väsbys nya Gymnasium.

 
DSC_2005

Inga kommentarer:

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...