fredag 8 oktober 2010

Att lägga upp bilder på Wikimedia Commons

I måndags var Pelle Snickars på vår skola och höll ett intressant föredrag och seminarium för elever och lärare. Föredraget handlade främst om mediernas historia, med betoning på de digitala mediernas utveckling, medan seminariet kom att handla mer om fildelning, upphovsrätt, digitala medier i utbildning och digital kompetens.

Ivrig som jag är hade jag kameran med mig och tack vare att jag köpt ett nytt och lite mer ljuskänsligt objektiv blev flera av bilderna riktigt skapliga. Nu hade jag alltså tekniskt sett ganska bra bilder på en känd person. Det var dags att pröva att lägga upp en bild på Wikimedia Commons!

Att ladda upp bilden var inte svårt, men att skriva texten och framför allt att kategorisera bilden var lite knepigare. För att göra allt som krävs för att bilden ska komma in i ett sammanhang och lätt kunna hittas och användas behöver man en hel del kunskaper om verktyget och det är inte lättanvänt. Har du prövat det? Ja, det är väl som Wikipedia, men lite mindre logiskt, i alla fall för en användare som inte är så van vid mediet.

För att få lite positiva förebilder att jobba efter försökte jag hitta andra kända personer som fått bilder inlagda i kategorier, men mitt intryck var att strukturen på Wikimedia Commons är dåligt utvecklad. Jag tror det beror på att verktyget är så svårarbetat. Alla personer som jag slog på saknade egna sidor, trots att man på Wikimedia Commons vill att varje kategori ska ha en egen sida. Här kommer några exempel:
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special:Search&search=Dick+Harrison
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special:Search&search=Peter+Englund

Men så hittade jag en skapad sida för Gottfrid Svartholm:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Gottfrid_Svartholm

Den härmade jag lite och vips så fick jag min nya sida om Pelle Snickars godkänd:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Pelle_Snickars

Och här kommer länken till min bild:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pelle_Snickars.jpg

Vad tycks? Har du några tips på hur mina sidor kan bli bättre?

2 kommentarer:

Sajberkickis sa...

Vilka fina bilder Charlotta, och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
Margareta

charlotta wasteson sa...

Då vill jag kontra med att tacka för en mycket väl genomtänkt och inspirerande slutuppgift på kursen LC200N Digital kompetens och lärande II! Det ska bli kul att sätta tänderna i den! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...