torsdag 14 oktober 2010

Kan Google lösa upphovsrättsfrågan?

Andreas Ekström, som just nu kanske är mest känd för sin bok Google-koden (2010), har skrivit en intressant artikel publicerad i antologin Efter the Pirate Bay (2010). I denna artikel beskriver han ingående problemet med hur små, hårt kämpande artister och konstutövare ska kunna få betalt för sitt arbete, när det är så lätt för deras målgrupper att gratis ladda ner deras upphovsrättsskyddade material via till exempel The Pirate Bay. Det är en svår nöt att knäcka och Ekström resonerar fram och tillbaka för att till sist nå fram till svaret:

Google ska lösa problemet!
(Bilden är hämtad från Google Doodles och är skapad för Google i samband med den tyska nationaldagen, 3 oktober 2010.)

Ja, varför inte? Google har stålarna, kompetensen och självförtroendet! Dessutom har de sin enorma mängd användare och sina användares stora förtroende. Dessa resurser är sammantaget ovärderliga.

Här vill jag citera en bit ur Ekströms artikel som jag tyckte var särskilt spetsig och välformulerad:

"Kanske är det tid för alla oss som dagligen matar Google med kosttillskott i form av våra vanor, önskningar, drömmar och koordinater att formulera krav på en motprestation. Upphovsrätten, som jag ibland har försvarat som politisk, ekonomisk och filosofisk idé, är enligt min mening ett särskilt intressant exempel på vad man skulle kunna göra med Googles samlade muskulatur."

Egentligen är det obegripligt att upphovsrättsfrågan ska vara så svår att lösa. Vi har genom historien kunnat lösa så många andra och svårare problem. Motivationen borde det inte heller vara något fel på. Vi hävdar ju att äganderätten är en av de grundläggande mänskliga rättigheterna (se artikel 17 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna). Det borde alltså vara självklart att man ska kunna ta och få betalt för sitt arbete, i alla fall om det som man producerar är efterfrågat och uppskattat!

Vill vi lösa problemet med upphovsrätten så kan vi! Google har enorma tillgångar i form av såväl data och kunskaper som teknik. Detta borde vi utnyttja.

Frågan blir därmed: hur vi ska få Google att vilja bidra till lösningen?! Andreas Ekströms svar på denna fråga är att detta kan vi göra genom att skapa ett konsumenttryck! 

Man skulle alltså kort och gott kunna sammanfatta budskapet i artikeln med: Vill tillräckligt många konsumenter se en lösning på upphovsrättsfrågan, kommer Google att finna den!


ImageChef.com

PS. Och, om vi vågar se konsekvenserna av detta budskap, blir rådet: Du kan påverka och därför bör du göra det!


PS2. Kanske låter jag lite raljant? Det menar jag egentligen inte att vara. Jag förstår, precis som Ekström, att det här är en svår nöt att knäcka, men jag tycker att Ekströms lösning på problemet är så tänkvärd att den är väl värd att fira! ;-)

2 kommentarer:

Lars Larsson sa...

Om tillräckligt många vill hittar vi en lösning, Wisdom of the Crowds :)

Spinner vidare på tanken, när ska vi få betalt för all information vi lämnar ut som andra kan sälja? Sökresultat, konsumentvanor, inkomst och lån, hälsa och vård med DNA register mm...

charlotta wasteson sa...

Ja, i dagsläget får vi väl betalt genom att få tillgång ännu mer utvecklade tjänster... Men uppenbarligen genererar vi ett stort överskott, så visst har du en poäng!

Gadgeten innehöll ett fel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...