onsdag 13 oktober 2010

Slutuppgift i kursen LC200N

Nu har vi fått veta ungefär hur slutuppgiften på den kurs som jag går kommer att se ut. Spännande!


Slutuppgift i kursen LC200N på KTH:

Ledningen har insett att alla anställda (inkl de själva) måste bli bättre på att utnyttja teknikens möjligheter för att stödja lärande, men inget händer, trots att de upprepar detta på alla personalträffar. Dagens elever och studenter ser nätet, mobilen och datorer som en självklar och viktig del av sitt liv, där de lär sig massor varje dag. 

Din chef vet att du nyligen gått en kurs på KTH om detta och att du är duktig på att utnyttja tekniken i din undervisning för att inspirera och entusiasmera dina elever/studenter. Hon ber dig därför samla ihop lite tips och bra material som kan inspirera övriga kollegor och skapa en intern resurs i form av en webbplats. 

Hemsidan ska vara ett stöd och en inspirationskälla för alla på din arbetsplats och utgör en viktig del i ledningens strävan att öka den digitala kompetensen och användningen av datorer, mobiler och Internet som ett pedagogiskt redskap på din skola/arbetsplats. 

Utnyttja allt du hittills har lärt dig i kursen/kurserna och på egen hand. Återanvänd gärna sådant du redan har skapat i t ex dina inlämningsuppgifter i den här kursen (och i LC100N om du gått denna). Använd även sådant andra har skapat, som du antingen kan länka till eller får "remixa" och som du tycker är bra, men sätt in detta i ett sammanhang. 

Tänk på att du även ska inspirera de som idag är rädda för att använda tekniken så att de vågar pröva. Vad behöver dina kollegor veta? Om pedagogiska teorier? Upphovsrätt och licenser? Internet och integritet? Olika nättjänster och gratisverktyg? Om informationssökning och källkritik? Plagiering och verktyg för plagiatkontroll osv, osv. 

Välj ut "det bästa" av allt du lärt dig, som du tror andra kan ha nytta av och presentera det "aptitligt" och lättöverskådligt. Tänk att du helst ska kunna använda detta framöver och att det kan bli "en fjäder i hatten" i din CV. 

När det gäller målgruppen "kollegor" kan du tänka stort eller smått (dvs endast de som undervisar om samma saker som du själv eller alla lärare/pedagoger).

Ett alternativ är att använda "Google Sites" som är gratis, för att skapa hemsidan. Men du får välja det verktyg som passar dig och din situation bäst. Du kan placera hemsidan där du själv vill, så länge vi dina lärare, och övriga kursdeltagare kan se materialet och ge dig återkoppling. 



Ja, det var en svår men kreativ och kul uppgift som det är lätt att inse nyttan med. Kan det bli mycket mer PBL eller verklighetsförankrat?!



8 kommentarer:

Marianne sa...

Det ska bli jättespännande att följa ditt arbete med denna stora tillämpade uppgift. Ser verkligen fram emot slutresultatet! Och jag är nog inte ensam om detta...
LYCKA TILL!!!

Olga Carlberg sa...

jag är också mycket positiv till uppgiften, men börjar inse hur mycket jobb man måste lägga på den att bli nöjd själv... vi (alla kursdeltagare alltså) kunde kanske starta ett gemensamt projekt som leder till ett bättre etablerat lärarnätverk och samarbete mellan flera skolor?

charlotta wasteson sa...

Jo, uppgiften är väldigt stor. I alla fall om man vill skapa en heltäckande webbplats. Då blir målet orealistiskt.

Jag hoppas att vi via den här kursen kan skapa det där nätverket och hitta sätt att samarbeta skolor emellan. För visst har du rätt i att det finns behov av att vi hjälps åt!

Dessutom hoppas jag att vi ska kunna hjälpa, tipsa och inspirera varandra i arbetet med uppgiften. :D

Miia sa...

Jag är också supernöjd med uppgiften, det är ju saker man skulle vilja göra för sin skola, men som man aldrig hinner. Nu får vi göra det inom kursen och jag är säker på att jag vill använda sidan "på riktigt" sen. Känns kul!

IngridJ sa...

Jag räknar med att bli klar med första kursen snart, men hoppas jag kan fortsätta och följa din blogg, för där har jag hela tiden hittat mycket användbart. Vilken stor och viktig uppgift: att få kollegerna med på tåget ...

charlotta wasteson sa...

Jag har som du kanske märkt glatt mig över att kunna följa dig också Ingrid! Kommer du att fortsätta skriva även efter att du är färdig med delkursen?

IngridJ sa...

Jag har nog blivit "bloggberoende" så det är inte säkert jag kan sluta. Då har man nånstans att berätta när något nytt funkat bra, eller gnälla lite när det känns så. Och som sagt, det du och andra gör i fortsättingskursen kan ju alla behöva tips om : hur man får kolleger att vilja prova nåt nytt, det är inte så lätt alltid.

En fråga till dig (eller andra som läser detta): Om jag nu inte skrollat ner på din sida, hade jag inte sett att du kommenterat min kommentar. Kan man få kommentarer till Google Reader eller på nåt annat sätt?

charlotta wasteson sa...

Jättebra fråga! Jag skulle vilja ha en sån där ruta som man kan kryssa i om att man vill ha mail om uppföljningskommentarer. En sådan ruta har ju en del på blogger, men jag har inte ännu hittat valmöjligheten. Någon annan som vet? Så länge flyttar jag upp kommentarsfältet i min widget-meny. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...