söndag 6 juni 2010

Eleverna är inte digitala infödingar vad gäller lärande

Jag gillar den här filmen med Mikael Wesch. Först efter ca 20-30 minuter av filmen blir den riktigt intressant, men då känner jag å andra sidan att jag måste se hela!




Jag gillar hur Wesch bytte ut "skola" mot "lärande":
"Hur många gillar skolan?" till "Hur många gillar att lära?" och
"Vissa elever passar inte för skolan" till "Vissa elever passar inte för lärande" ...
Det är tänkvärt!

Att de flesta av verktygen som vi använder är så nya att man inte kan säga att eleverna är digitala infödingar tycker jag är skönt att höra, för jag är så trött på det där tjatet om att våra elever är så mycket bättre än oss lärare på Internet.

Min erfarenhet är nämligen att många elever googlar och tar första bästa material, klipp och klistrar från det och blir förvånade över att deras arbeten inte godkänns (trots att man som lärare gått igenom vad som gäller för användning av källor, d.v.s. att man inte får plagiera och vad ett plagiat är). "Vaddå så har vi ju alltid fått göra!" Med det menar de under hela grundskolan och det kallar inte jag att vara digitalt kompetent!

Welsch säger att eleverna kan använda Internet för spel och socialt nätverkande, men att vi i skolan måste hjälpa dem att lära sig använda Internet för lärande. Han säger också att eleverna måste lära sig att använda verktygen, så att inte verktygen använder dem! De måste alltså få hjälp att lära sig bemästra och kritiskt granska Internet, såväl informationen som verktygen, istället för att slött låta sig ledas av kommersiella intressen och första bästa enkla lösning.

Jag tror att elevernas arbeten behöver kontrolleras mer, så att man tidigt upptäcker plagiaten. Det är fel att de under så många år får klipp och klistra med andras texter. De måste också uppmuntras och utmanas mer. Om läraren är lika nöjd oavsett elevens ansträngning (eller brist på ansträngning) och oavsett elevens resultat (eller brist på resultat), så tror jag att många elever känner likgiltighet. De behöver bli sedda (både för sina styrkor och svagheter).

Ja, det är vad jag tror. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...