torsdag 17 juni 2010

Ett slags dejtingtjänst?

Jag skulle gärna vilja att det blev ännu lättare att hitta likasinnade på kursen. Till exempel skulle man kunna ha ett slags "dejting-tjänst" där de som vill, fyller i vilket stadium och vilka ämnen som de undervisar i. Sedan ger sökmotorn tips på kurskamrater som har liknande kombinationer.

Även om jag håller koll på blogginläggen har jag haft svårt för att hitta andra som är gymnasielärare i svenska och historia eller i alla fall något av ämnena. Jag har hittat någon som har svenska på gymnasiet (eller om det var hon som hittade mig?), men det finns säkert fler! :-)

Visst vore det kul om man här kunde passa på att skapa ett nät av kontakter, som man skulle kunna ha nytta av i sin dagliga gärning. Man skulle kunna dela med sig: "Det här gör jag med mina elever. Det fungerade bra på det här och det här viset, men nästa gång ska jag försöka ... " och man skulle kunna få inspiration: "Jag ska jobba med det här avsnittet. Har ni några tips på hur jag skulle kunna göra?".

Vad tycker du?

8 kommentarer:

Fredrik Jansson sa...

Jag håller med dig, speciellt eftersom våra konton nu kommer ligga kvar lite. Det möjliggör skapande av kontaktnät på ett enklare sätt.
Tjänsten Dela! som det skrevs om i ett tidigare veckobrev, fyller till viss del det tomrummet.

Elisabeth Wulff Sahlén sa...

Bra idé! Håller med att det skulle behövas ett sätt att hitta likasinnade och då främst utifrån ämne och undervisningsnivå. Man skulle kunna tänka sig något så enkelt som att deltagarförteckningen ordnades efter olika kategorier, t ex just ämne och nivå. Givetvis ska dom kunna samköras så att man snabbt ser vilka som undervisar i engelska på högskolan (eller vad det nu är). Annars kanske vi kunde bli indelade i grupper så att man lätt får fram relevanta bloggar och tips. Men i så fall tycker jag att man ska kunna se alla grupper också. Ju mer jag tänker på det inser jag hur bra det skulle vara. Det kanske räcker med att det finns olika kategorier av deltagarbloggar listade i kursen... Nåväl, jag testar att klistra in det här i lämpligt diskussionsforum.

charlotta wasteson sa...

Jag är också med i Dela men jag tycker att vi lärare är lite för inaktiva där för att tjänsten ska bli riktigt användbar. Eftersom dessa bloggar och forumet är en del av en kurs och obligatoriska kursmoment skulle vi lite lättare kunna få igång ett samarbete kursare emellan. Vi har ju tid (eller måste ta oss det)! ;-)

Sajberkickis sa...

Tack för alla bra idéer, som jag för vidare till PINGPONG AB för att se om de kan hjälpa oss att utveckla deltagarförteckningen så att den blir sökbar på annat än för- och efternamn.

Margareta :)

petras blogg sa...

Jättebra idé! Med så många kurskamrater är det knappast möjligt att hålla koll på vad alla tycker och skriver.

IngridJ sa...

Jag instämmer!

Denniz sa...

Verkligen en jättebra idé!

Anneli C sa...

Absolut, Bra idé

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...