måndag 7 juni 2010

Mediepedagogik för mig: Bloggar

Bloggar
Den här våren har jag förälskat mig i bloggen som verktyg i skolan. Den ger möjlighet att kombinera en mängd olika medier och den passar utmärkt för hyperlänkar. Nu har det blivit mycket enklare att använda sig av medier i undervisningen. I bloggen kan jag nämligen "bädda in" alla möjliga typer av filmer och ljudfiler och länka till intressanta texter. Dessutom skriver eleverna egna inlägg samt kommentarer till mina och klasskamraternas inlägg. Ibland diskuterar de med varandra först och sammanställer sina tankar på bloggen. Ibland jobbar de individuellt.

Möjligheterna med bloggen är stora!

Man kan också använda bloggen som ett litet bibliotek med texter, medier och länkar som jag som lärare anser är viktiga för elevernas utbildning. Jag har lite smått påbörjat ett sådant arbete, men det tar lång tid att bygga upp: http://cwaste.skolbloggen.se/ .

Skolbloggen.se använder jag med mina elever. Verktyget bygger på Wordpressbloggar och har lite extra funktioner i stil med ett förenklat Facebook. Det funkar fint!

Hur gör du? Vad är mediepedagogik för dig?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...