Jag älskar möjligheten till internetbaserade högskolestudier. Tänk att jag, en yrkesarbetande småbarnsmor med hus och barn och man att ta hand om (skämt åsido - det är han som tar hand om mig) och boendes på Österlen - som är vackert såklart, men långt från lärosäten och civilisation, tänk att till och med jag kan studera och diskutera och inspireras och inspirera, när jag får en liten stund över (eller stjäl den). Det livslånga lärandet smakar bra!
Samtidigt så kostar våra studier också (vi som läser av lust och redan har jobb och/eller examina) och vem ska betala?
Jag tycker mig ana en tendens att allt fler universitetslärare får allt mindre tid till att skapa god genomströmning av elever på kurserna. Lärarna får allt mer undervisning och kursansvar och allt mindre tid för forskning.
Brist på tid riskerar att leda till låg kvalitet. Och allt för låg kvalitet innebär på sikt att kursbetygen blir betydelselösa. Visst kan tekniken (itk) kompensera en del - man kan till exempel få in fler studenter på en plattform än i en föreläsningssal, men handledning tar tid och måste få ta tid om inte kvaliteten ska bli lidande.
Lärare behövs, lärare som väljer ut och skapar ett relevant innehåll och bestämmer uppgifter och mål, och individuell respons behövs - hur innehållsrika och elevaktiva plattformar och webbplatser man än bygger upp.
Eller vad tror du?
Mellan raderna
1 dag sedan
2 kommentarer:
Jag tänker som du att läraren behövs, både för att skapa och organisera innehållet och för den individuella responsen. Jag är inte ett dugg orolig för att vi lärare skulle bli överflödiga när utbildningen blir mer digital - tvärtom. Men vi kanske måste tänka om lite när det gäller vår roll, vilket påpekas med jämna mellanrum - i ett annat av dina inlägg tex. Det känns som att jag upprepar en klyscha när jag skriver att läraren måste sluta se på sig själv som den enda eller viktigaste kunskapskällan, men det är verkligen så att det fortfarande finns lärare som undervisar som om det vore på det sättet. Jag märker också själv att jag på vissa kurser verkar förmedla en sån bild av mig själv till mina studenter så där måste jag tänka om.
Ser att du fått till det med reaktionerna. Bra! Mina syns inte av någon anledning (kanske för att jag ändrade defaulten...) och att du lagt in diskussionsinlägg här. Det är faktiskt en bra idé för då kan ju folk tycka till utan att behöva skriva något. "Gilla"-knappen är inte att förakta :)
Gilla-knappen är ny för mig. Jag har bara använt Wordpress tidigare och där finns den inte lika enkelt tillgänglig - i alla fall har jag inte hittat den än ...
Vi får väl se hur bra den är. Precis som du skriver så kan den vara en möjlighet att ge ett slags direkt respons, utan att man behöver skriva en massa. Samtidigt så blir det än mer uppenbart att ingen bryr sig om vad man skriver, om folk inte ens orkar tycka något om ens inlägg ... Så kanske känner man sig ännu mer utlämnad?
Innan kunde jag skylla på att folk kanske inte orkade skriva något, även om de läste ... vad ska jag skylla på nu?
Vi får väl se ... ;-)
Skicka en kommentar