I denna film berättar Margret Stewart om Youtubes inställning till copyright:
Margret Stewart rekommenderar oss att vara generösa med vårt material och tillåta andra att använda det. Och även om Youtube i det här fallet talar i eget intresse (mycket gratismaterial är så klart bra för dem), så håller jag med:
Internet ger fantastiska möjligheter att dela med sig av kunskaper och idéer och att få tillbaka. Om vi hela tiden vill ha betalt för allt vi gör, blir vi alla förlorare. Om vi däremot är generösa, kan vi sprida säväl nytta som nöje och inspirera andra till att göra likadant. Då vinner alla!
Själv lägger jag nästan alla mina flickr-bilder under licensen CC (by). Då kan andra använda mina bilder och till och med bearbeta dem, under förutsättning att de redogör för vem som har skapat originalet.
Jag har funderat på om jag vill använda mig av begränsningen att bilderna inte ska kunna användas kommersiellt. Genom att inte göra den begränsningen så ökar jag dock chanserna att mina bilder kommer till användning. Och jag lägger väl ut mina bilder på flickr för att jag faktiskt vill sprida dem?
Hur känner, tänker och gör ni?
tisdag 29 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Jag tänker att om alla gjorde som du beskriver så skulle vi få en bättre värld! Själv har jag inte använt FlickR förrän nu under den här kursen, och har bara några bilder på mig själv där ännu, men kommer absolut göra som du. Jag tänker att jag också vill ha en sån "sharing"-kultur i klassrummet.
Ofta tror jag att vi kanske är lite blyga och försiktiga. Kanske tror vi inte att det vi har att säga/visa/bjuda på är tillräckligt intressant, men det stämmer oftast inte! Jag tror att de flesta av oss är genuint intresserade av kursares/studenters/medmänniskors etc. tankar. Jag märker på studenterna att dom alltid blir otroligt uppmärksamma när jag lyfter fram tankar från deras bloggar i klassen. Det lönar sig att våga vara personlig och bjuda på sig själv.
Jag håller med om att elever gillar att höra vad deras kurskamrater tycker och tänker. Min erfarenhet är också att många elever tycker att det är motiverande/sporrande när läraren uppmärksammar deras åsikter och kunskaper (i alla fall om de förs fram som positiva exempel ;-) för resten av gruppen.
Skicka en kommentar