tisdag 30 november 2010

Bloggen som verktyg i skolan

Jag tycker att bloggar passar bra att bygga lärplattformar på. Här kan du se några exempel på hur det kan se ut ...

Den här bloggen använder jag för att skriva veckoplanering på en kurs (i det här fallet Svenska B med undervisningsgrupp NV08) och publicera uppgifter och annat material som mina elever kan ha behov av när de tar kursen: NV08 läser Svenska B.


Den här bloggen använder jag för att samla material (information och uppgifter) allt eftersom jag skapar eget eller hittar andras material som jag gillar och tycker passar i mina kurser: Fröken Wastesons länksida.



Bloggar passar också mycket bra om man vill diskutera något med sina elever eller om man vill låta eleverna diskutera olika ämnen med varandra. Detta är något som jag särskilt utnyttjat i denna blogg: Elever & lärare tipsar & diskuterar.


Bloggar passar utmärkt som portfolior för enskilda elever. I en blogg kan eleverna samla alla sina arbeten och länka till källor och annat som har anknytning till deras studier. Elevens utveckling och prestationer blir synliga för såväl eleven som läraren. Är portfolion fyllig eller mager vad gäller antalet texter och textlängd? Hur är språket? Använder sig eleven av källor? Länkar han eller hon till källorna? Kan han eller hon hantera bilder och upphovsrätten? Om eleven har plagierat sina texter framgår inte, men du kan testa genom att googla på fraser ur texten. Har ni inte urkund eller liknande tjänster på din skola, så bearbeta din skolledning. Lyckas du övertyga dem så begär av dina elever att skicka alla större uppgifter till urkund i samband med att de publicerar dem på bloggen. I urkunds betaversion kan du sedan sålla bort de träffar som är ointressanta för dig (därför att det är träffar i elevens egen blogg).


I projektarbeten där eleverna ska skriva loggbok passar bloggen särskilt bra. Via bloggen blir det tydligt om eleven arbetar kontinuerligt med sitt projekt och du kan som lärare följa elevens arbete och ge uppmuntrande och konstruktiva kommentarer på vägen. Här kommer ett exempel där Harald Helgesson, elev på Österlengymnasiet i Simrishamn, undersöker vilka konsekvenser naturgasutvinning skulle få för miljön på Österlen: Pipeline.







1 kommentar:

Linn sa...

Jättefina kurser. Inspirerande!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...