måndag 29 november 2010

Förslag på hur du kan anpassa din blogg för mobiler

Idag tänker jag använda mig av det fantastiska systemet Creative Commons, genom att citera en lärare och bloggare som jag följer. Detta tips är alltså hämtat direkt från IT-mammans blogg som skrivs av Christina Löfving och ligger under en Creative Commons Attribution 2.5 Sweden License:

SÅ BLIR DIN BLOGG LÄTT ATT LÄSA I MOBILEN

By IT-mamman | October 24, 2010
Efter många års bloggande fick jag en uppmaning på Twitter som löd något i stil med:
“Hallå, kan du fixa så din blogg går att läsa i mobilen också?!”
Jag hade inte funderat på att webbsidor fungerar annorlunda i mobiler och att man kan behöva fixa till dem för att de ska gå lätt att läsa där. Men så är det. Så jag fick hjälp och fixade biffen.
Idag hittade jag en gratis onlinetjänst som hjälper till med just detta: Mobstac.com. Jag testade att skriva in webbadressen till en blogg jag har för lärare som använder Blogspot, fick ett meddelande om att skriva in en kod i bloggen och så var det klart. Tydligt och klart förklarade man för mig hur jag skulle göra: Gå till Design/ Redigera html och klista in en kod efter stället där det står . Inte svårare än så.
I mobilen ser nu bloggen ut så här:
Istället för mobilsvårlästa:
Det som hände när jag skrev in bloggadressen i MobStac var att jag fick en ny adress till bloggen: larbloggen.mobstac.com istället för larbloggen.blogspot.com. Genom att klistra in koden efter på bloggen dirigeras nu all trafik som kommer via mobiltelefoner om till den nya adresssen. Smidigt!
Att göra en blogg mobilvänlig fungerade på det här viset i Blogspot. Jag vet att det fungerar med Wordpress i MobStac också och tror att även andra bloggtjänster fungerar där, men har inte testat.
I skolan använder en hel del lärare bloggverktyg för att eleverna ska lära sig publicera på nätet. Med tanke på hur många som surfar via mobiler, är det viktigt att skolan hänger med för att underlätta kommunikation den vägen. Att knacka kod är inte något som gemene man kan, men finns det tjänster som steg för steg visar hur man fixar olika saker med några musklick, är det bara att tacka och ta emot.
Detta blev jag sugen på att testa! Ska du?

4 kommentarer:

Linn sa...

Vad bra! Jag letade efter något sånt förut men hittade inte själv. Tack för hjälpen.:-D Nu väntar jag med spänning på om det kommer ett sätt att göra bloggerbloggar Ipadvänliga (jag tycker nog egentligen att det ändå blir för smått att läsa på mobilen men på ipad vore perfekt)

charlotta wasteson sa...

Jag håller med, det är väldigt smått ändå, men kanske inte hopplöst såsom tidigare?

Linn sa...

Absolut inte, klart bättre än inget, har faktiskt bloggat från mobilen vid ett fåtal tillfällen.Jag testade ditt tips idag och twittrade om det och att jag ville ha detsamma för ipad, företaget svarade och sa att det var på gång :)

charlotta wasteson sa...

Vad kul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...