fredag 19 november 2010

Nyfiken på Gleerups "Bok och webb"

Det här med bok och webb känns helt rätt tycker jag. En bok att använda som uppslagsverk och göra understrykningar i och en webb att göra sina övningar i. Visst låter det idealiskt?!

I denna pdf "Ett modernt läromedel där bok och webb hänger ihop" kan du läsa mer om vad "bok och webb" innebär och vilka fördelar materialet har i jämförelse med bara bok eller bara webb.
Skärmbilden visar s 3 i presentationen av Bok och webb.

Jag testade bok och webb för kurserna Svenska A resp B på gymnasiet för några år sedan och blev imponerad. Både boken och webben var intressant, kul och lättanvänd. Därför blev jag sugen på att kolla upp materialet igen. Det tog dock lång tid att hitta det. Förlaget verkar ha köpts upp av Gleerups. Efter mycket sökande fann jag att man från Gleerups webbplats kan pröva delar av de webbaserade läromedlen. Till exempel kan man pröva på kapitel 2 "Kommunikation" till kursen Svenska A resp "Vad är litteraturhistoria" till kursen Svenska B.

Jag testade demon på Gleerups webbplats och blev besviken. Det var inte alls som jag mindes det. Har det försämrats eller är det jag som blivit mer kräsen? Kanske beror det på att det förra förlaget generöst lät mig pröva hela läromedlet helt fritt under en månad, medan jag nu bara haft tillgång till en liten del. Men jag utgår från att Gleerups anser att de kapitel man får pröva är representativa för läromedlet och att de är minst lika bra som de övriga delarna ... och i så fall tror jag inte jag är intresserad. Kan inte förlagen bättre, får jag skapa min egen bok och webb. Dyrt är det ju också.

Annika Lanz-Andersson doktorerade på digitala läromedel och hur skolan är rustad för detta. I den här filmen från 2009 berättar hon om några av sina iakttagelser:



Bland annat säger Annica Lanz-Andersson att digitala e-läromedel är ett nytt medium som kompletterar andra. Det är inte bättre, men ett bra komplement.
  • Materialet är lätt och snabbt att redigera och uppdatera.
  • Materialet är ofta är mycket uppgiftscentrerat. Eleverna vill bara göra uppgifterna och snabbt gå vidare. Det är därför en risk att eleverna inte utvecklar förståelse och djupare mening.

Det vore spännande att höra vad du tycker! Ta gärna en titt på ditt ämnesområde och åldersgrupp och skriv gärna en kommentar. 


Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...